Usein kysytyt kysymykset

Ymmärrämme, että mökin vuokralle laittaminen jonkun toisen kautta on suuri päätös. Olemme koonneet tälle sivulle vastauksia yleisimpiin vuokraukseen liittyviin kysymyksiä ja, joita sinulla potentiaalisena NOVASOLin talonomistajana mahdollisesti on toimintaamme ja vuokraustoimintaan liittyen.

Usein kysytyt kysymykset

Onko sinulla jotakin kysyttävää, mihin et löytänyt vastausta tältä sivulta? Tai haluatko tietää tarkemmin jostakin tietystä asiasta? Ota siinä tapauksessa meihin yhteyttä, niin autamme sinua kysymystesi kanssa. Voit lähettää meille viestiä suoraan täällä kotisivuillamme, tai olla meihin yhteydessä sähköpostitse (novasol@novasol.fi) tai puhelimitse (015 866 1900). Tiimimme on täällä sinua varten!

Kysymyksiä maksamisesta ja vuokratuloista
Miten paljon voin ansaita siitä, että vuokraan loma-asuntoni NOVASOL in kautta?

Vuokratulosi ovat riippuvaisia monesta eri tekijästä, kuten loma-asunnon sijainnista, vuokraus viikkojen määrästä, loma-asuntosi kunnosta, asunnon varustetasosta ja pihapiirin varustuksesta ja siitä, minä vuodenaikana sitä vuokrataan. Paikallinen tuoteasiantuntijamme tekee hinta-arvion ja arvioi sesongin vuokrausmäärän henkilökohtaisessa tapaamisessa.

Perustuen kokemukseemme ja jatkuvaan lomailun markkinoiden analysointiin, me myös annamme sinulle vinkkejä siitä, miten voit parantaa vuokratuottoasi.

Haluan lisää tietoa vuokratuloni kasvattamisesta

Miten ja milloin minulle maksetaan?

Saat maksut pankkisiirtona suoraan tilillesi. Maksu suoritetaan kunkin kuukauden kymmenes päivä sinä kuukautena, jolloin vieras saapuu; maksamme koko summan, vaikka vieras ei olisi vielä saapunut, kun varaus on tehty 25 päivää ennen maksupäivää.

Mitä tapahtuu maksulle, jos vieras peruu varauksensa?

Jos vuokraus peruuntuu myöhemmin kuin 30 päivää ennen saapumispäivää, vuokranantajalle maksetaan 50 % vuokrasummasta. Jos peruutus tapahtuu myöhemmin kuin 10 päivää ennen saapumispäivää, vuokranantajalle maksetaan 80 % vuokrasummasta.

Maksaako vieras käyttämästään sähköstä?

Suomessa sähkö yleensä sisältyy vuokraan, eikä vieras maksa siitä erikseen.

Mistä tiedän, että saan vuokrattua mökkini oikeaan hintaan?

Olemme kumppaneitasi ja meillä on yhteinen intressi vuokrata mökkiäsi niin, että siitä saadaan mahdollisimman hyvä vuokratuotto. Meillä on näkemystä markkinoista, analysoimme laajaa tietoaineistoamme ja kokemuksemme yhdessä jatkuvan markkinatrendien seuraamisen ja analysoinnin kanssa takaavat sinulle kilpailukykyisimmän hintatason läpi vuokrauskauden.

Haluan tietää lisää siitä, miten takaatte minulle mahdollisimman hyvän hinnan.

 

Voinko ottaa panttimaksun?

Tavallisesti emme vaadi vierailtamme panttimaksua. Sen sijaan tarjoamme erilaisia palveluita, joilla turvaamme loma-asuntosi. Niitä ovat Pienet vahingot  -konsepti, jolla katamme loma-asuntoosi kohdistuvat pienet vahingot 130 € saakka, sekä maksuton talonomistaja vakuutus, joka kattaa suuremmat vahingot.

Haluan tietää lisää loma-asuntoni turvasta.

 

Kysymyksiä sopimuksesta
Miten loma-asuntoni vuokraaminen NOVASOLin kautta eroaa siitä, että vuokraan itse?

Loma-asunnon vuokraus on aikaa vievää toimintaa, kun hoitaa kirjanpidon ja laskutuksen, ja että onnistuu löytämään oikean hintatason koko sesongin ajalle, itse markkinoi loma-asuntoaan eri medioissa, hoitaa varauksia, vastailee vieraiden kyselyihin ja hoitaa monia muita asioita.

Kun valitset meidät kumppaniksesi , niin me otamme hoitoomme kaiken edellä kuvatun ja enemmänkin. Lisäksi hyödyt niin meidän yli 50 vuoden kokemuksesta, kuin siitä, että koko ajan analysoimme lomailun markkinoita. Teemme kaikkemme, että onnistut vuokrauksessasi mahdollisimman hyvin.

Haluan tietää lisää siitä, mitä NOVASOL voi minulle tarjota.

Voinko käyttää loma-asuntoani parhaan sesongin aikana?

Tietenkin, voit varata käyttöösi 4 viikkoa kesä - elokuun aikana niin, että samalla voidaan varmistaa loma-asunnon tuottoisa vuokraus.

Voinko käyttää loma-asuntoani pääsesongin ulkopuolella?

Pääsesongin ulkopuolella voit käyttää loma-asuntoasi aina, kun sitä ei ole vuokrattu vieraille. Voit varata sen käyttöösi varauskalenterista, varmistaaksesi, että se on vapaana kun tarvitset.

Liittyykö vuokrauksen aloittamiseen maksuja?

Mukaan lähteminen ei maksa mitään! Sinun loma-asuntosi, pihapiirin, sisätilojen, vuokrakauden pituuden on täytettävä tietyt vaatimukset, jotta voit liittyä mukaan ja kun ne täyttyvät, niin mukaan lähteminen ei maksa sinulle mitään.

Tuoteasiantuntijamme auttaa sinua päättämään, mitkä konseptimme ovat sopivia sinun loma-asuntosi osalla ja kertoo niistä pikku parannuksista, joita voit tehdä parantaaksesi entisestään loma-asuntosi vuokrausta ja vuokrahintaa.

Haluan lisää tietoa vuokratuloni kasvattamisesta.

Kuinka kauan vuokrasopimus on voimassa?

Kun lähdet kumppaniksemme, teet vuosisopimuksen, joka on voimassa kuluvan vuoden ja sitä seuraavan vuoden. Tämän jälkeen sopimus uusitaan automaattisesti vuodeksi kerrallaan. Mikäli haluat, voit tietysti päättää sopimuksen aina sopimiskauden loppuun.

Kuka siivoaa loma-asuntoni?

Omistaja vastaa siitä, että loma-asunto on siisti aina vieraiden saapuessa. Voit hoitaa siivouksen itse, hankkia siivoojan, tai me autamme sinua siivoojan löytämisessä.

Kuinka pian sopimuksen allekirjoituksen jälkeen loma-asuntoani aletaan markkinoida netissä?

Sen jälkeen, kun paikallinen tuoteasiantuntija vierailee loma-asunnollasi ja allekirjoitatte sopimuksen, loma-asuntoasi aletaan yleensä markkinoida netissä 35 päivän kuluessa.

Sopivatko NOVASOLin palvelut minulle, jos haluan vuokrata vain joitakin viikkoja vuosittain?

Se riippuu vuokrausviikkojen määrästä ja ajankohdasta, jolloin haluat vuokrata loma-asuntoasi. Ota yhteyttä, niin selvitetään asiaa.

Kysymyksiä vakuutuksesta
Mitä tapahtuu, jos vieras aiheuttaa vahinkoa loma-asunnossani?

On tärkeää, että voit huoletta vuokrata loma-asuntosi. Sen vuoksi, Talonomistajavakuutuksemme kattaa automaattisesti kaikki NOVASOLin talonomistajiin kohdistuvat vahingot. Tämä vakuutus täydentää omaa vakuutustasi. Lisäksi Pienet vahingot –konsepti kattaa pienemmät vahingot 130 € saakka.

Haluan tietää lisää loma-asuntoni turvasta.

Kysymyksiä verotuksesta
Mitkä verotus- säännökset koskevat loma-asunnon vuokrausta?

Loma-asunnon vuokrauksessa pätevät samat säännökset kuin muussakin asunnon vuokraustoiminnassa. Jos sinulla on kysyttävää loma-asunnon vuokratulojen verotuksesta, kannattaa ottaa yhteyttä Verohallinnon palvelunumeroon 029 497 002.

Onko minun ilmoitettava vuokratuloni verottajalle?

Kyllä, loma-asunnon vuokratulo on verotettavaa pääomatuloa ja samalla vuokraukseen liittyvät kulut ovat vähennyskelpoisia. Alle 7000 € vuokratulo voidaan yhdistää ansiotuloverotukseen, muuttamalla verokortin ansiotulorajaa kattamaan myös saatu vuokratulo. Yli 7000€ vuokratuloa ei yhdistetä ansiotuloverotukseen ja siitä tulee maksaa verot ennakkoveroina.

 

Kysymyksiä markkinoinnista
Kuka ottaa valokuvat ja kirjoittaa loma-asuntoni esittelyn?

Me hoidamme valokuvauksen ja kirjoitamme loma-asuntosi esittelyn, varmistaaksemme, että se tulee hyvin esille loma vieraille kaikkialla maailmassa. Varmistamme, että loma-asuntosi valokuvataan ammattitaitoisesti ja sisällön tuotannon ammattilaisemme kirjoittavat kiinnostavan ja tarkan esittelyn.

Haluan tietää lisää loma-asuntoni markkinoinnista.

Mistä vieraat tulevat?

Vieraamme tulevat Suomeen enimmäkseen Saksasta, Sveitsistä ja Puolasta, mutta heitä tulee kaikkialta maailman laajuisen markkinoinnin ansiosta.

Henkilökohtaisilta Omistajasivuilta näet jokaisen varauksen osalta mistä maasta kyseiset vieraat tulevat.

Haluan tietää lisää Omistajasivuista.

Miten lomavieraat löytävät loma-asuntoni?

Loma-asuntoasi markkinoidaan katalogien, nettisivujen, sosiaalisen median, mainonnan ja yli 10 000 varauksia tekevän partnerin avulla aktiivisesti ja maailmanlaajuisesti.

Haluan tietää lisää loma-asuntoni markkinoinnista.

Kysymyksiä varauksista
Mitä tapahtuu sen jälkeen, kun vieras varaa loma-asuntoni?

Sinulle lähetetään ilmoitus s-postilla, tekstiviestinä tai molempina. Näet myös yksityiskohtaiset tiedot varauksesta henkilökohtaisilla omistaja sivuillasi.

Haluan tietää lisää Omistajasivuista.

Kuinka vieraat saavat avaimen?

Omistaja vastaa siitä, että avaintenluovutus vieraille on järjestetty. Voit hoitaa luovutuksen itse tai hankkia koodillisen avainlaatikon. Vieras saa tiedon avaimen nouto-osoitteesta kauttamme. Me autamme sinua ratkaisemaan avainten luovutukseen liittyvät kysymykset.

Voinko pitää henkilökohtaisia tavaroitani loma-asunnossani?

Kyllä voit, mutta ne on pidettävä selvästi merkityssä, erillisessä ja mieluiten lukitussa huoneessa tai varastossa.

Miten pysyn perillä varauksista?

Henkilökohtaisilla omistajasivuillasi, näet yleiskatsauksen, josta selviävät varaus ajankohdat, saapumistiedot, varauskohtaiset tilitykset , kuukausitilityslaskelma ja paljon muuta.

Haluan tietää lisää Omistajasivuista.