Hyvä tietää Egyptistä

Saapuminen ja lähtö

Matkaa koskevissa dokumenteissa on ilmoitettu saapumispäivä ja milloin asunnon saa käyttöönsä sekä lähtöpäivä ja asunnon luovutusajankohta. Sovitut saapumis- ja lähtöajat ovat aina voimassa.

Mikäli mitään muuta ei ole mainittu tapahtuu lähtö aina klo 8.00- 10.00. Avaimen saa yleensä vain vuokratodistusta vastaan. Huom! Vaikka saapuminen loma-asunnolle olisikin sovittua aiempi, saa avaimen vasta alunperin sovittuna ajankohtana. Myös myöhäisemmän saapumisen mahdollisuutta tulee aina tiedustella etukäteen talonomistajalta. Myöhäisempi saapuminen onnistuu ainoastaan talonomistajan suostumuksella. Tietyissä tapauksissa talonomistajalla on oikeus veloittaa lisämaksu myöhäisestä saapumisesta. Toivomme ymmärrystä sille, ettei talonomistajien voida olettaa osaavan vieraita kieliä.

Loma-asunnon koko ja varustelu

Loma-asuntokuvastossa ilmoitettu neliömetrikoko on mitattu talon ulkoseinien mukaan. Tämä tarkoittaa, että talon sisämitat voivat olla 15 % pienemmät. Useimmat loma-asunnoista ovat yksityisasuntoja ja näin ollen myös sisustettu omistajan valitseman tyylillä. Sisustus asuntojen välillä voi näin ollen vaihdella. Asunnoissa on täkit ja tyynyt sovitun vierasmäärän mukaan. Käsipyyhkeet, keittiöpyyhkeet, pöytäliinat, pesuaineet, WC-paperi jne. ovat myös saatavilla.

Vuodevaatteet ja pyyhkeet sisältyvät vuokrahintaan (huomioi kohde-esittelyssä oleva symboli) muun muassa seuraavissa kohteissa: Hurghada, Sharm El Sheikh, Marsa Alam, Alexandria & Kairo.

Joissakin loma-asunnoissa on jyrkkiä ja kaiteettomia rappusia ja tikapuita. Joissakin asunnoissa on normaalia matalampi kattokorkeus. Kun asunnon esittelyssä mainitaan ”puutarhakalusteet”, tarkoittaa tämä tavallisesti pöytää ja puutarhatuoleja. Aurinkotuolit, tyynyt tai aurinkovarjo eivät normaalisti kuulu loma-asunnon perusvarustukseen. Joissakin taloissa on korkeatasoiset puutarhakalusteet. Tällaiset loma-asunnot on merkitty erillisellä symbolilla kohde-esittelyssä.

Kunnossapito

Kun loma-asunnon esittelyssä on mainittu talon kunnostusvuosi, ei se välttämättä tarkoita, että koko talo olisi kunnostettu. Kyseessä voi olla yksittäinen huone kuten esim. kylpyhuone tai keittiö.

Makuuhuone/sängyt

Loma-asuntojen makuuhuoneet voivat usein olla pieniä ja yhden hengen sängyt ovat noin 100/120x190 cm. Parisängyt ovat tavallisesti 140-200cm leveitä. Patjoissa on usein jousitukset. Käytössä voi myös olla, ilman erillistä mainintaa, vuodesohva. Sängyissä ei tavallisesti ole patjansuojuksia, joten käytäthän tavallista lakanaa.

Kaappitilaa on yleensä rajallinen määrä, eikä sen voida olettaa riittävän automaattisesti kaikille.

Vuokrakohteen kylpyhuoneen/wc:n varustelutaso eroaa tavallisesti asuinrakennuksien tasosta. Kylpyhuoneet ovat useimmiten pieniä . Mikäli suihku on mainittu kohdetiedoissa, kyseessä ei välttämättä ole erillinen suihku, vaan se voi sijaita myös kylpyammeessa. Suihkupää voi myös olla yhdistetty käsisuihkuun tai kylpyammeeseen. Lämminvesi tulee useimmiten n. 60 litran lämminvesivaraajasta.  

Monet loma-asunnot on yhdistetty viemärijärjestelmään, joten ethän huuhtele vaippoja, pumpulia, terveyssiteitä tms. alas vessanpöntöstä.

Erillisessä vieras-wc:ssä on tavallisesti pesuallas.

Asunnot, joissa on uima-allas (sisä- ja ulkoaltaat)

Kun loma-asuntoon tehdään varaus, sisäuima-allas esilämmitetään vieraiden saapumiseen mennessä 24-25 °C:een. Älä koskaan käytä saippuaa, shampoota tms. uima- tai porealtaassa.

Ulkouima-altaat eivät välttämättä ole saatavilla vuoden ympäri ja niiden veden lämpötila riippuu sääolosuhteista. Huomioithan, että vaikka tietyissä kohteissa on ulkouima-allas, niitä ei ole lämmitetty (varsinkaan talviaikaan) ja ne voivat olla tyhjennettyjä vedestä. Ulkouima-altaat lämpenevät sään mukaan.

Säästövinkkejä sisäuima-altaallisille kohteille:

  • Pidä allashuoneen ovet ja ikkunat suljettuina.
  • Kun et käytä allasta, laita sen päälle allaspeite.
  • Älä sulje ilmankosteudenpoistajaa, sillä se voi aiheuttaa allashuoneeseen liiallista kosteutta
  • Pidä lattialämmitys tasaisella lämmöllä –vältä lämpötilan nousuja/laskuja
  • Jos huonetta ei käytetä, sulje huoneen ovi ja laske porealtaan lämpötila viiteen asteeseen.

Loma-asunnoissa, joissa on tällainen poreallas, tulee altaan olla täytetty vedellä vieraan saapuessa. Jos jo ennen saapumistasi tiedät, että et tule käyttämään poreallasta, pyydämme ilmoittamaan asiasta NOVASOLille. Täten voit säästää sähkökuluissa.

TV, sateliitti-/paraboliantenni ja Internet

Loma-asunnoissa, joissa on TV ilman sateliitti-/paraboliantennia, näkyy ainoastaan kyseisen maan kansalliset kanavat. Paraboliantennilla varustetuissa asunnoissa näkyvät kanavat ovat useimmiten englanninkielisiä. Tarkista asia kohdetiedoista tai ota yhteyttä NOVASOLin asiakaspalveluun mikäli sinulla on erikoistoiveita. Tv-lähetysten laatu vaihtelee loma-asunnon sijainnista riippuen. Mahdollisia muutoksia TV-näkyvyyteen voidaan tehdä ainoastaan maksua vastaan ja talonomistajan luvalla.

Huomioithan, että vaikka asunnon esittelyssä mainittaisiinkin, että loma-asunnossa on useampi kuin yksi TV-laite, ei se tarkoita sitä, että useita kanavia voidaan katsoa samanaikaisesti. Lisä-TV:stä näkyy useimmiten samat kanavat tai se on DVD:tä tai pelikonsoleja varten.

Internet on ylimääräinen palvelu, jonka loma-asunnon omistaja tarjoaa. Koska loma-asuntoalueilla voi olla monenlaisia haasteita internetyhteyksien kanssa esim. riittämättömästä yhteydestä vaihtelevaan nopeuteen, NOVASOL ei voi ottaa vastuuta huonosta signaalista, antenni- tai kaapeliongelmista tai muista ”force majeure” -asioista, joihin emme voi vaikuttaa. Jos esittelyssä mainitaan Internet, tarkoittaa se, että asunnossa on Internetyhteys. Jos Internet ei sisälly vuokraan, siitä laskutetaan mahdollisesti erikseen ja maksu suoritetaan käteisellä suoraan omistajalle.

Tontti

Useat loma-asunnoistamme sijaitsevat luonnontontilla. Tämä tarkoittaa sitä, ettei koko tonttia välttämättä voi käyttää.

Talonomistaja on mahdollisesti tehnyt istutuksia ja kukkapenkkejä tontille, mistä johtuen koko piha-alue ei välttämättä ole vieraiden käytössä. Huomioithan, että ruohikot, pensaat ja muut istutukset eivät välttämättä ole vielä täysin valmiita ja ajotie voi olla myös keskeneräinen.

Ajotie on harvoin asvaltoitu ja se soveltuu harvoin urheiluautoille ja muille matalille ajoneuvoille.

Joillain alueilla tieolosuheita ei voi verrata paikallisiin standardeihin.

Mikäli loma-asunnonesittelystä ilmenee, että tontti aidattu, se ei tarkoita kuitenkaan sitä, että tontti olisi kokonaan suljettu ja että omat kotieläimet voisivat liikkua tontilla vapaasti.

Etäisyydet

Kaikki etäisyydet esim. merelle, joelle tai järvelle ovat pelkkiä arvioita linnuntietä pitkin. Kysymyksessä ei siis välttämättä ole lähin ranta tai uimapaikka.

Etäisyys kauppaan koskee lähintä kauppaa tai supermarkettia. Huomioithan, että jotkut kaupat ovat auki ainoastaan korkean sesongin aikaan. Tämä merkitsee sitä, että etäisyydet kauppoihin muina sesonkeina voivat olla huomattavasti pidempiä. Erityisesti Ramadan-kuukauden aikana kaupat voivat olla kiinni päiväsaikaan.

NOVASOLia ei voida pitää vastuussa siitä, että jokin tietty kauppa tai ravintola on lopettanut toimintansa.

Takuumaksu ja käytön ennakkomaksu

Loma-asunnonomistaja voi vaatia joskus käytön ennakkomaksun ja joissain tapauksissa takuumaksun. Käytön ennakkomaksu sekä takuumaksu maksetaan joko vuokranmaksun tai avaimen haun yhteydessä. Ennakkomaksu kattaa mahdolliset energiankäytöstä johtuvat kulut tms. Takuumaksu kattaa mahdolliset vieraiden kiinteistölle aiheuttamat vahingot sekä puutteet loppusiivouksessa. Mahdollinen takuumaksu vaihtelee loma-asunnon koosta, sisustuksesta ja varustuksesta (veneet, moottoriveneet tms.) riippuen. Se voi myös riippua vuokra-ajan pituudesta sekä asunnon käyttötarkoituksesta.

Jos vuokralainen tekee sopimuksen suoraan loma-asunnonomistajan kanssa - jolloin NOVASOL ei toimi välittäjänä- vuokratakseen lisävarusteita kuten esim. veneen moottorin, voidaan vuokralaiselta vaatia lisätakuumaksu. Käytön ennakkomaksun sekä takuumaksun suuruus on ilmoitettu vuokratodistuksessa, kuvastossa ja/tai internetissä.

Käyttökustannusten ja takuumaksun selvitys tapahtuu 3 viikkoa loma-asunnolta lähdön jälkeen. Joissakin tapauksissa selvitys tehdään heti loma-asunnolta lähdön yhteydessä.

On mahdollista, että vieraan aiheuttamien vahinkojen ja puutteellisen loppusiivouksen yhteydessä otetaan lisämaksu, joka vähennetään takuumaksusta.

Jos vahinkojen arvo tai käytöstä johtuvien kustannusten suuruus ylittää takuumaksun tai käytästä suoritetun ennakkomaksun, voidaan täydentävä maksu suorittaa joko asunnolta lähdön yhteydessä tai jälkikäteen.

NOVASOL, asunnonomistaja tai tämän edustaja saavat tarvittaessa ottaa 500 EUR korkeamman takuumaksun jokaiselta talossa vieraana olevalta henkilölltä, mikäli vieraana om nuorisoryhmä (ks. kohta 2.2), jos asunto vuokrataan pidemmäksi ajaksi kuin 14 pv tai asunto vuokrataan muuhun tarkoitukseen kuin lomanviettoon. Riippuen vuokra-ajan pituudesta voi asunnonomistaja laskuttaa yhdestä tai useammasta loppusiivouksesta.

Siivous ja pakollinen loppusiivous

Loma-asunto tulee luovuttaa  siivottuna seuraaville vieraille. Loma-asunnosta tulee lähteä viimeistään aamupäivällä kello 10 lähtöpäivänä. Mikäli loma-asuntoa ei ole siivottu kunnolla, veloitetaan vierasta jälkikäteen ylimääräisestä siivouksesta tai sama summa vähennetään vieraan maksamasta takuumaksusta.

Huomioittehan, että puhdistusaineet eivät kuulu loma-asunnon vakio varustukseen.

Mikäli kohteessa on pakollinen loppusiivous, vuodevaatteet tai vuodevaatteet/pyyhkeet ja kun pakollinen loppusiivous, liinavaatteet ja pyyhkeet eivät sisälly vuokrahintaan, näiden pakollisten lisäkustannusten hinnat on kerrottu taloesittelyssä ja ne lisätään vuokrahintaan. Loppusiivouksen voi tilata varauksen yhteydessä tai jälkikäteen viimeistään viisi päivää ennen lähtöä tiedustelemalla asiaa palvelutoimistosta.

Vaikka olisitte tilanneet loppusiivouksen tai loppusiivous sisältyy hintaan, niin loma-asunto tulee luovuttaa siistinä, huonekalut tulee siirtää alkuperäisille paikoilleen, keittiö tulee siivota, pesukoneen tulee olla tyhjennetty , astiat tulee tiskata, ja jääkaappi ja liesi tulee puhdistaa ja jätteet on vietävä pois loma-asunnosta.

Siinä tapauksessa että vuokralaisena on nuorisoryhmä, loma-asunnon omistajalla tai hänen edustajallaan on oikeus vaatia pakollista siivousta. Tämän lisäksi, illoin kun vuokraus kestää yli 21 päivää, omistaja tai hänen edustajansa voi edellyttää  pakollista lisäsiivouksesta 14 päivän jälkeen.

Lemmikkieläimet

Osa asunnonomistajista ei salli lemmikkieläimiä. Siinä tapauksessa tämä asia mainitaan kohde-esittelyssä tietyllä symbolilla.NOVASOL ei kuitenkaan voi taata, ettei loma-asunnossa ole koskaan ollut lemmikkieläimiä. Kieltoa täytyy kuitenkin noudattaa. Jos käy ilmi, että vieraalla on mukanaan lemmikkieläimiä, voidaan vierasta vaatia poistamaan lemmikkieläin asunnosta. Loma-asuntoihin, jotka on merkitty koirasymbolilla, saa tuoda mukanaan lemmikkieläimiä. Ilmoita jo varausta tehdessäsi, että lemmikieläin tulee mukaan. Huolehdi myös, että lemmikkieläimelläsi on rokotukset kunnossa ja että siitä on myös tarvittavat paperit (kysy lisää lemmikkiäsi hoitavalta eläinlääkäriltä).

Huomioithan, että oletusarvoisesti on sallittua ottaa vain yksi lemmikki mukaan loma-asunnolle. Mikäli vieras haluaa tuoda mukanaan useampia lemmikkieläimiä kuin sallitun määrän, täytyy asia varmistaa etukäteen talonomistajalta.

Savuton asunto

Tupakointi on kielletty loma-asunnossa mikäli erikseen ei ole toisin ilmoitettu. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että loma-asunnossa ei kukaan olisi koskaan tupakoinut.

Kuvastoinformaatio

Tämä informaatio koskee yhdessä voimassa olevien vuokraehtojen kanssa joko kuvaston tai internetin kautta tapahtuvaa varausta.

Hyönteiset/hiiret/allergiat

Loma-asunnoissa, jotka sijaitsevat keskellä luontoa, on melko varmasti hyönteisiä kuten esim. muurahaisia, luteita ja gekkoja. Hämähäkiseittejä ilmestyy nopeasti, vaikka asunto on siivottu. NOVASOL ei takaa näiltä osin asunnon puhtautta.  Hiirten läsnäoloa ei aina voida estää. Ongelmatilanteissa kannattaa välittömästi ilmoittaa asiasta  omistajalle, tämän edustajalle tai NOVASOLin paikalliskonttoriin, jotta asiaan voidaan puuttua sen vaatimalla tavalla.

Yleisesti allergioista: NOVASOL ei ota vastuuta vieraan saamista allergisista reaktioista loma-asunnossa. Allergikko ei voi koskaan olla täysin varma siitä, ettei asunnossa olisi joskus ollut eläimiä, lemmikkieläinkiellosta huolimatta.

Rakennustyömaa/melu

NOVASOL ei voi taata, ettei loma-asuntojemme lähistöllä tehdä esim. rakennustöitä. Näin ollen loma-asunnolle voi kantautua melua lähistöllä tehtävistä rakennustöistä.  Jos loma-asunto on lähellä lentokenttää, voi melua esiintyä.

Ongelmat/reklamaatiot

Jos jostain syystä löydät puutteita loma-asunnosta tai sen varusteista saapuessasi, pyydämme sinua ilmoittamaan asiasta talon omistajalle/ omistajan edustajalle tai NOVASOLille 72 tunnin aikana siitä, kun olet huomannut ongelman. Reklamaatiota ei voi tehdä sähköpostilla, vaan se on tehtävä puhelimitse tai kasvotusten omistajan / hänen edustajansa kanssa. Jos asuntoa ei ole siivottu kunnolla, asiasta on ilmoitettava välittömästi! Jos ilmoitus ei johda tyydyttävään ratkaisuun kohtuullisen ajan sisällä, ottakaa ystävällisesti yhteyttä lähimpään paikalliskonttoriin (puh. (+20 (0) 111 664 99 62) tai soittakaa asiakaspalveluumme +45 97 97 57 57. He yrittävät ratkaista ongelman. Mahdollinen vuokrahinnan alennus voidaan tehdä vain, jos olemme saaneet ilmoituksen viasta ja sitä ei ole saatu korjattua järkevässä ajassa. Jos ongelman ratkaiseminen vaatii erittäin suuren ponnistuksen, korvaavan talon etsiminen voi tulla kyseeseen. NOVASOL päättää tästä asiasta.

Pyydämme teitä aina ottamaan ylös nimen NOVASOL-kumppanilta, jonka kanssa asioitte. Lisäksi vieraan vastuulla on pitää huoli siitä, että vahinko, puute tai jälkivahingot eivät pahene sekä yrittää minimoida mahdollisimman hyvin asunnonomistajalle ja NOVASOLille koituvat taloudelliset vahingot.

Mahdollisen reklamaation tullessa NOVASOLilla täytyy olla kohtuullinen aika toimia tai korjata vahinko. Oleskelun päättäminen ilman yhteydenottoa NOVASOLiin tapahtuu omalla vastuulla ja riskillä. Voit menettää vuokrahinnan ja/tai oikeuden korvaukseen. Tämä johtuu siitä, että lähtiessäsi NOVASOLin on mahdotonta korjata täysin tai osittain vahinko sekä tarjota mahdollista uutta kohdetta.

Jos paikan päällä tehty reklamaatio ei mielestäsi johda tyydyttävään ratkaisuun, pyydämme teitä lähettämään kirjallisen reklamaation NOVASOLille. Ilmoittakaa ystävällisesti varausnumero, jotta saamme helposti selville perusteet ja voimme käsitellä asian. Reklamaatio tulee lähettää viimeistään kuukauden sisällä vuokrausajan päättymisestä osoitteeseen: NOVASOL, Virumgårdsvej 27, DK-2830 Virum / NOVASOL@NOVASOL.fi.

Mahdollinen korvaus käsittää vain suorat taloudelliset menetykset. NOVASOL tai asunnon omistaja ei voi ottaa vastuuta epäsuorista, taloudellisista menetyksistä (seurauksista) tai vahingoista, jotka eivät ole taloudellisia.

Vinkkejä ja muuta tietoa

Joissakin tapauksissa sinun tulee esittää passisi/henkilökorttisi talonomistajalle tai paikallistoimiston henkilökunnalle rekisteröitymistä varten.

Sähkö ja vesi

Erittäin lämpimien ja vähäsateisten kesien tai jaksojen aikana voi esiintyä ongelmia veden tai sähkön saannissa. NOVASOL ei voi vaikuttaa tähän.

Tällöin on avun saamiseksi otettava yhteyttä loma-asunnon omistajaan tai tämän edustajaan. Vedenlämmitys hoituu usein säiliön kautta, joka lämmitetään auringon avulla. Huomioithan, että hanavesi ei useimmiten ole juomakelpoista eteläisissä maissa.

Vakuutus ja passi

Muista tuoda mukanasi ajokortti sekä autopaperit mikäli haluat vuokrata auton kohteesta.

Vene/kalastus

Egyptissä ei vaadita kalastuslupaa.

Mikäli talonomistaja tarjoaa venettä vuokralaisen käyttöön, se onnistuu vuoden ympäri. Venettä ohjaa kapteeni turvallisuus- sekä laillisuussyistä. Venelupa ja muut dokumentit ovat kapteenin vastuulla.

Huom! Pelastusliivit eivät kuulu veneen varustukseen. Venettä käytetään omalla vastuulla. Veneen tarjoaa talonomistaja, eikä NOVASOL ole vastuussa siitä.

Jos vieras sopii lisävarusteiden (esim. veneen moottorin) hankinnasta suoraan asunnon omistajan kanssa, ilman toimitussopimusta NOVASOLin kanssa, vieraalta voidaan periä lisämaksu.

Leikkivälineet

Leikkivälineillä tarkoitetaan joko keinua, hiekkalaatikkoa, keinulautaa, leikkimökkiä, liukumäkeä tai kaikkien näiden yhdistelmää. Leikkivälineiden käyttö tapahtuu omalla vastuulla.

Grilli

Useassa loma-asunnossa on grilli. Grilli täytyy joskus puhdistaa ennen käyttöä etenkin silloin, kun sitä ei esim. ole käytetty pitkään aikaan. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö grilliä täytyisi puhdistaa lähdön yhteydessä.

Sauna

Vältä löylyn heittämistä, koska se voi aiheuttaa laitevahinkoja tai oikosulun.

GPS-koordinaatit reittiopastuksessa

GPS-koordinaatteja, jotka ovat reittiopastuksessa, ei aina anneta asunnolle saakka emmekä ota vastuuta virheistä. GPS-koordinaatit näyttävät asunnon osoitteen mahdollisimman tarkasti, joka voi tarkoittaa lähintä tietä, tienristeystä tms. Mikäli avain ei ole loma-asunnolla, näyttävät GPS-koordinatit tien avaimen hakupaikkaan. Huom! On tärkeää tarkastaa GPS-koordinaatit jo ennen matkalle lähtöä ja verrata niitä saatuun asunnon osoitteeseen.

Majoitus

Egyptin lain mukaan Egyptin kansalaiset eivät voi majoittua loma-asunnossasi, elleivät he ole sukua vieraalle avioliiton myötä (todistus vaaditaan) tai sinun ole mahdollista todistaa sukulaisuuttanne sertifikaatin avulla (Kinship Certificate). Huomioithan, että ilman edellä mainittuja todistuksia avaintenluovutus voidaan evätä eikä sinulla ole oikeutta hyvitykseen – tarkistathan asian ennen matkalle lähtöä. Egyptin laki kieltää turisteja majoittumasta muualla kuin valitsemassaan majoituspaikassa ilman ennakkorekisteröitymistä turistipoliisille. Mikäli haluat yöpyä esimerkiksi ystäväsi luona, sinun tulee rekisteröityä ensin turistipoliisin luona. Näiden ehtojen noudattamatta jättäminen voi johtaa raskaisiin rangaistuksiin.