FAQ

Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin varauksista ja maksamisesta sekä yleisesti loma-asuntoihimme liittyen. Toivottavasti löydät etsimäsi! Mikäli jokin kysymyksesi jää vastausta vaille, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Autamme sinua mielellämme!

Yleisiä kysymyksiä varauksista
Mitä kuvissa näkyvä pyöreä kamerasymboli tarkoittaa?

Kun loma-asunto on merkitty pyöreällä kamerasymbolilla, kuva on silloin mallikuva. Huomioithan, että talon kuvien joukossa voi olla mallikuvia saunasta ja poreammeesta, vaikkei niitä olisikaan merkitty kamerasymbolilla.

Perusturvapaketti

Perusturvapakettimme sisältyy automaattisesti vuokrahintaan ja on sovellettavissa lääkärintodistuksella. Lisätietoja turvapaketistamme löydät täältä sekä vuokraehdoistamme.

Kuinka maksan?

Kun olet varannut loma-asunnon NOVASOLin kotisivulta, saat varauksesta automaattisen vahvistuksen sähköpostiisi, ja linkin jonka kautta voit suorittaa maksun. Ennakkomaksu (25 % lopullisesta vuokrahinnasta) on maksettava 8 päivän kuluessa siitä, kun olet varauksesi tehnyt tai muuten varauksesi voi peruuntua. Jäljelle jäänyt summa vuokrasta on maksettava viimeistään 6 viikkoa ennen saapumistasi loma-asunnolle. Jos varauksesi ja saapumispäiväsi välinen aika on lyhyempi kuin 6 viikkoa, maksat koko vuokrasumman kerralla. Jos saapumispäiväsi ja varauksesi välinen aika on 28 päivää lyhyempi, voit maksaa ainoastaan pankki-/luottokortilla. Muussa tapauksessa voit myös maksaa pankkisiirrolla. Muista ilmoittaa varausnumerosi vuokraa maksaessasi. Luethan myös voimassa olevat vuokraehtomme ennen lähtöäsi loma-asunnolle.

Kuinka teen varauksen?

Voit varata loma-asunnon NOVASOLilta helposti ja turvallisesti suoraan kotisivuiltamme. Löydettyäsi mieluisan kohteen, voit tehdä varauksen vaikka samantien suoraan kohdesivulta. Asiakaspalvelumme avustaa sinua tarvittaessa arkisin klo 9-17 numerossa 015 866 1900.

Kuinka löydän loma-asunnolleni?

Kun olet maksanut koko vuokrasumman, sinulle toimitetaan yhdessä vuokratodistuksen kanssa reittiohjeet loma-asunnollesi. Samalla saat tiedon avaimenluovutuskäytännöistä.

Kuinka paljon etukäteen voin tehdä varauksen?

Voit tehdä varauksen milloin vain kyseiselle vuodelle. Noin heinäkuun alusta alkaen voit tehdä varauksen myös tulevalle vuodelle. Mikäli kohde ei ole vielä vuokrattavissa tulevalle vuodelle, ota meihin yhteyttä.

Voinko siirtää varaukseni jollekin toiselle?

Kyllä, mikäli siirto tapahtuu viimeistään 8 päivää ennen lähtöpäivää.

Milloin saan varausvahvistuksen?

Tehtyäsi varauksen saat varausvahvistuksen, jonka voit myös tulostaa. Mikäli olet syöttänyt varaustietoihin sähköpostiosoitteesi, varausvahvistus lähetetään myös sähköpostiisi. Jos et ole antanut sähköpostiosoitettasi, vahvistus lähetetään sinulle postitse muutaman päivän kuluessa. Maksettuasi koko varausmaksun, vuokratodistus postitetaan myös postiosoitteeseesi/sähköpostiisi.

Yleisiä kysymyksiä loma-asunnoista
Kuinka loma-asunto on varusteltu ja kalustettu?

Suurin osa loma-asunnoistamme on yksityisomisteisia ja näin ollen sisustettu omistajan oman maun mukaan. Tästä syystä loma-asuntojemme varustelu sekä kalusteet voivat vaihdella. Keittiöstä tulee löytyä välttämättömimmät ruokailuvälineet sekä astiat. Monissa kohteissa on lisäksi esimerkiksi pesukone, astianpesukone, dvd-soitin, tv ja niin edelleen. Jokaisen loma-asunnon kohdetiedoissa on tarkempi esittely kyseisen kohteen varustelusta. 

Voiko loma-asunnossa majoittua enemmän kuin mitä enimmäismäärä sallii?

Useimmat talonomistajat hyväksyvät yhden ylimääräisen alle 4-vuotiaan lapsen majoittumisen ilman lisähintaa. Mikäli tällainen mahdollisuus on saatavilla, se on mainittu kohdetiedoissa. Mikäli mukaan on tulossa ylimääräinen henkilö (eli alle 4-vuotias lapsi), tulee siitä ilmoittaa etukäteen. Mikäli muuta ei ole ilmoitettu, loma-asunnossa saa oleskella korkeintaan vain sen verran ihmisiä, mitä on kohdetiedoissa on ilmoitettu enimmäismääräksi. Loma-asunnon tontille ei myöskään saa pysäköidä asuntoautoa tai -vaunua, joissa majoittuvat ihmiset ylittävät sallitun enimmäishenkilömäärän.

Onko loma-asunnolla täkkejä ja tyynyjä?

Loma-asunnolla on valmiina täkkejä ja tyynyjä kaikissa sängyissä. Mikäli liinavaatteet eivät sisälly vuokrahintaan eikä niitä voi vuokrata lisämaksusta, sinun tulee tuoda mukanasi omat. Loma-asunnon kohdetiedoissa on kerrottu, mitä hintaan sisältyy ja mitä palveluita on mahdollista ostaa lisämaksusta. Mikäli olet allerginen, suosittelemme ottamaan mukaan omat peitot ja tyynyt. Voimme myös aina tiedustellu puolestasi talonomistajalta, millaiset tyynyt ja täkit loma-asunnolla on.

Olen allerginen, onko valikoimassanne allergiavapaita kohteita?

Valitettavasti valikoimassamme ei ole erityisiä allergikoille sopivia kohteita. Emme myöskään voi taata, että kohteissa, joissa lemmikit ovat kiellettyjä, ei koskaan ole vieraillut koiria tai kissoja. Lemmikit kielletty -ilmoitus ei näin ollen tee kyseisistä kohteita allergiavapaita.

Mistä tiedän sisältyykö loppusiivous vuokrahintaan?

Kun etsit sopivaa loma-asuntoa, voit klikata hintatietoja nähdäksesi, mitä vuokraan sisältyy ja mitä palveluita voit tilata lisämaksusta. Poikkeuksena Kroatia, missä loppusiivous sisältyy aina vuokrahintaan.

Mitä loppusiivous maksaa?

Loppusiivouksen hinta vaihtelee maittain ja riippuu paljon loma-asunnon koosta ja tyypistä. Mikäli aiot siivota loma-asunnon itse ennen lähtöäsi, kohteessa on tiedot siitä, kuinka loppusiivous tulee hoitaa.

Voinko tehdä loppusiivouksen itse?

Voit tehdä loppusiivouksen myös itse ennen lähtöäsi, mikäli kohteessa ei ole käytössä pakollista loppusiivousta. Pakollinen loppusiivous tarkoittaa, että sinun täytyy maksaa pakollinen loppusiivousmaksu. Tietoa mahdollisesta loppusiivouksen pakollisuudesta löydät kohteen hintatiedoista. Talonomistaja tai henkilökunta, kohteesta riippuen, tarkistaa tekemäsi loppusiivouksen ennen poislähtöäsi. Mikäli sinun on mahdollista tilata loppusiivous, voit tehdä sen lähettämällä "Lisäpalvelut"-dokumentin talonomistajalle yhdessä saapumisilmoituksesi kanssa. 

Pitääkö minun tuoda mukanani pesuaineet yms?

Suosittelemme, että tuot mukanasi välttämättömimmät tarvikkeet, kuten wc- ja talouspaperia, keittiöpyyhkeitä, pesuaineita ja roskapusseja. Talonomistaja ei ole velvollinen kustantamaan kyseisiä tarvikkeita.

Mitä käyttökustannuksia minulle tulee?

Maksut sähköstä, puhelimesta, kaasusta, vedestä, puusta ja lämmityksestä vaihtelevat. Moniin loma-asuntoihimme sisältyy automaattisesti sekä sähkön että veden käyttö. Kohdetiedoista näet, mitä loma-asunnon vuokrahintaan sisältyy. Käyttökustannukset voivat vaihdella loma-asunnon koon, vieraiden määrän, varustelutason jne. mukaan. Suosittelemme, että kytket television, valot ja muut sähkölaitteet pois päältä, kun et käytä niitä tai oleskela loma-asunnolla. Näin säästät sekä rahaa että ympäristöä. Käyttökustannukset vähennetään tavallista takuumaksusta tai ne maksetaan lähtöpäivää suoraan talonomistajalle tai avaintenhaltijalle.

Voinko ottaa mukaani lemmikkejä?

Monet talonomistajat sallivat lemmikin tuomisen loma-asunnolle. Hakukoneemme avulla voit etsiä myös vain sellaisia kohteita, joihin lemmikin tuominen on sallittua. Lemmikkiystävälliset loma-asunnot on merkitty vihreällä koirasymbolilla. 

Mikäli lemmikit ovat tervetulleita loma-asunnolle, enintään kaksi lemmikkiä saa majoittua kohteessa. Kahdesta lemmikistä ei veloiteta lisämaksua. 

Etelä-Euroopan maissa (Ranska, Espanja, Italia, Kreikka, Kroatia) vain yksi lemmikkieläin on sallittu ilman lisämaksua.

Mikäli haluat tuoda kohteeseen useamman lemmikin kuin mikä on sallittua, voimme tiedustella asiaa talonomistajalta.

Mihin aikaan voin saapua loma-asunnolle?

Saapuminen loma-asunnolle on mahdollista saapumispäivänä tavallisesti klo 16-20 välisenä aikana. Mikäli sinulla on tarve saapua kohteeseen ennen klo 16 tai klo 20 jälkeen, ota aina etukäteen yhteyttä talonomistajaan ja sovi asiasta. Voit olla myös yhteydesssä asiakaspalveluumme, jolloin selvitämme aiemman/myöhäisemmän saapumisajan mahdollisuutta puolestasi.

Huom! Ilmoitathan saapumisaikasi aina etukäteen talonomistajalle, vaikka saapuisitkin edellä ilmoitettujen aikataulujen sisällä. Tiedota myös mahdollisista myöhästymisistä. 

Milloin minun tulee lähteä loma-asunnolta?

Loma-asunto tulee vapauttaa lähtöpäivänä klo 10 mennessä. Muistathan siivota loma-asunnon ennen lähtöäsi, mikäli et ole tilannut loppusiivousta tai kohteessa ei ole käytössä pakollista loppusiivousmaksua. Huom! Mikäli kohdetta ei ole siivottu asianmukaisesti, sinua voidaan veloittaa siivouksesta jälkikäteen.

Onko myöhäisempi saapuminen mahdollista?

Tanska: Myöhäisempi saapumisaika on mahdollista, mikäli avain noudetaan palvelutoimistoltamme. Ilmoitathan myöhäisestä saapumisestasi aina etukäteen! Monissa tapauksissa myöhäinen saapuminen ei ole mahdollista.
Muut maat: Tiedustelemme tarvittaessa myöhäisemmän saapumisen mahdollisuutta erikseen talonomistajalta. Etelä-Euroopassa myöhäisemmästä saapumisesta voidaan veloittaa lisämaksu.

Huom! Muistathan aina ilmoittaa myöhästymisistä!

Pitääkö minun tuoda mukanani omat liinavaatteet?

Kyllä, mikäli kohdetiedoissa ei toisin mainita. Monissa kohteissa liinavaatteet sisältyvät vuokrahintaan, tai ne on mahdollista vuokrata lisämaksusta talonomistajalta. Liinavaatteet tulee tilata aina etukäteen talonomistajalta. Liinavaatteet maksavat tavallisesti noin 10-25€/setti. Poikkeuksena Kroatia, missä liinavaatteet sisältyvät aina vuokrahintaan. Liinavaatteisiin sisältyy myös pieni pyyhe, mutta oman lisäpyyhkeen mukaanottaminen on suositeltavaa.

Yleisiä kysymyksiä maksamisesta
Kuinka loma-asunnon maksaminen tapahtuu?

Kun olet tehnyt varauksen, saat sähköpostiisi varausvahvistuksen sekä linkin OmaVaraus-sivulle. Linkin kautta voi hallinnoida varaustasi ja esimerkiksi maksaa vuokrasumman. 

Ensimmäinen maksuerä (25% vuokrahinnasta) voidaan maksaa heti varauksen yhteydessä ja toinen maksuerä maksetaan viimeistään 6 viikkoa ennen saapumista. Voit halutessasi maksaa koko vuokrahinnan myös kerralla, jolloin saat heti käyttöösi kaikki vuokradokumentit (vuokratodistus, reittiohjeet jne.). Mikäli varaat loma-asunnon alle 6 viikkoa ennen saapumista, maksat koko vuokrahinnan samantien. 

Vuokra maksetaan joko pankkisiirrolla tai luottokortilla (Mastercard, VISA). Mikäli maksat pankkisiirrolla, syötä varausnumerosi maksun viestikenttään. Mikäli varaus tehdään alle 28 päivää ennen saapumista, maksaminen onnistuu ainoastaan luottokortilla. 

Huom! Tutustu vuokraehtoihimme huolellisesti ennen loma-asunnolle saapumistasi.

Mistä näen maksukorttini turvakoodin?

Kolminumeroinen CVC-koodi sijaitsee pankkikortin kääntöpuolella olevan allekirjoitusnauhan lopussa. CVC-koodi on otettu käyttöön verkossa kortilla tapahtuvien maksujen turvallisuuden lisäämiseksi.

Maksanko jotakin paikanpäällä?

Vuokrasumman lisäksi voi varaukseen sisältyä lisämaksuja (esim. takuumaksu, käyttökustannukset, loppusiivous), jotka maksetaan saapumisen yhteydessä käteisellä asunnolla/avaimen luovutuspaikalla. Tietoa lisämaksuista löytyy loma-asunnon esittelysivulta ja/tai matkadokumenteissasi.